Skip to content

Krachttraining om af te vallen

“Krachttraining is voor mannen die heel gespierd willen worden en eruit willen zien als een bodybuilder.”

Veel mensen die af willen vallen denken dat ze heel veel moeten gaan hardlopen, fietsen of crosstrainen en daarbij hun voeding moeten aanpassen. Dat klopt deels, maar niet helemaal. Wanneer jij ook aan krachttraining doet zul je zien dat jij je doel gaat bereiken. Wil je weten waarom? Lees dan gauw verder!

Krachttraining, wat is het eigenlijk?

Met krachttraining train je met gewichten en met weerstand. Dit kan met fitness apparaten in de sportschool, losse dumbbels of met eigen lichaamsgewicht. Er zijn heel veel verschillende trainingen te bedenken die leuk en gevarieerd zijn.

Méér calorieën verbranden met krachttraining

Het klopt inderdaad dat je meer spiermassa krijgt door krachttraining. Je traint immers je spieren. Een groot deel van de energie ofwel calorieën die je binnenkrijgt door voeding gaat naar je spiermassa. Je spieren worden dus als het ware gevoed door wat je eet. Maar hoe verbrand je dan meer calorieën?

De snelheid van je metabolisme of stofwisseling stijgt met ongeveer 8% bij 3 kg spiermassa. Hoe sneller je metabolisme, hoe meer calorieën je verbrandt en dus hoe effectiever je zult afvallen. Spiermassa verbrandt bovendien drie keer zo veel calorieën als vetmassa. Dus, door je spiermassa te vergroten door krachttraining, kun je je rustmetabolisme verhogen!
Dat komt omdat spieren voedingsstoffen nodig hebben om te kunnen blijven functioneren. En dat kost energie. Wanneer jij meer spiermassa hebt is er dus meer energie nodig om deze spieren te behouden en verbrand je dus meer energie of calorieën.

Je wordt niet zomaar een bodybuilder, je wordt juist slanker en strakker. Dat is toch wat je wilt bereiken?

Eérst krachttraining, daarna cardio

Het klopt inderdaad dat je afvalt met veel cardiotraining. Maar als dit het enige is wat jij doet als training zal het afvallen op den duur niet zo snel meer gaan. Op de lange termijn is het een minder effectieve manier van afvallen en vet te verbranden. Het komt erop neer dat je op een gegeven moment steeds langer moet trainen om vet te verbranden.
Door krachttraining met cardio te combineren kun je dit probleem oplossen. Je hebt ze allebei nodig om effectief af te kunnen vallen.

Als je deze twee met elkaar wilt combineren, begin je training dan met krachttraining. Je anaerobe (zuurstofloze) energievoorziening is na de krachttraining namelijk geslonken als je aan je cardiotraining gaat beginnen. Je hebt je glycogeenvoorraden (opslag van energie in je lichaam) uitgeput met je krachttraining en je lichaam heeft dan geen andere keuze meer. Hierdoor gaat je lichaam vet verbranden om het energiesysteem op gang te houden en verbrand je meer calorieën. Zelfs ná het sporten!

Je voeding

Als je wilt afvallen is het natuurlijk belangrijk dat je je voeding aanpast. De uitspraak “ieder pondje gaat door het mondje” klopt voor een heel groot deel. Het is van belang dat je een calorieëntekort creëert. Dat doe je door iets onder de dagelijkse caloriebehoefte te gaan zitten. Tegelijkertijd moet je gaan letten op je macronutriënten: vetten, eiwitten en koolhydraten. Zeker als je spieren wilt opbouwen zijn eiwitten van groot belang. Eiwitten ondersteunen bij spiergroei en zorgen ervoor dat jouw spieren kunnen herstellen. Lees meer hierover in deze blog.

Als jij dus krachttraining met cardio combineert zijn we er van overtuigd dat je je doelen kunt bereiken. Afvallen en tegelijkertijd strakker worden, wie wil dat nou niet? Begin je training met een korte warming-up, dan krachttraining en vervolgens cardio. Start vandaag nog met krachttraining!

Ben jij klaar voor de begeleiding die jij verdient?

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp

DE LAATSTE POSTS

Chocolade koekjes

Deze koekjes zijn gemaakt zonder bloem, maar met kikkererwten, pindakaas,

Quiche

Spinazie zoete aardappel quiche. Vegetarisch, makkelijk en voedzaam! Deze quiche

Surf en Turf

Bij Grand’ Italia heb je nu ‘Saladepasta’… Bij KR8 waren

Ontvang de laatste updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Bruikbare tips waar jij iets mee kan. 

Gerelateerde posts

Oefeningen voor de lage rug

Lage rug klachten Klachten in de lage rug kunnen veel oorzaken hebben van te lang staan tot te lang zitten. In het patroon wat we

Lasagnesoep

Lasagnesoep. Na alle chocolade hazen en eitjes van de afgelopen dagen had ik zin in soep! Maar ook in lasagne. Wat nou, als ik die

Breakfast burrito.

Breakfast burrito. Iets echt Amerikaans. Een ontbijt burrito. Maar vaak zijn die burrito’s ongezond, vet en zitten ze torenhoog in kcal. Laatst vroeg ik aan

Brood met ei en spinazie uit de oven

 Dit gerecht is simpel, eiwitrijk en goed voor 4 personen.  Welke ingrediënten heb ik gebruikt: 4 eieren. 300ml magere melk. 1 bakje kalkoenspekjes. 1 stokbrood

Ben jij klaar voor de begeleiding die jij verdient?