Skip to content

Volkoren koekjes

Volkoren koekjes

Gezonde volkoren koekjes

Trek in lekkere  koekjes bij de koffie? Zeker! Deze healthy snack stilt de trek en past perfect binnen een gezond voedingspatroon.

 

INGREDIËNTEN

150gr havervlokken
2 eieren
150gr kwark
Bakpoeder
150gr tarwe volkoren meel
Honing
Eiwitpoeder
Kaneel
Pure chocolade
Snufje zout

 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 170gr.

Meng alle droge ingrediënten door elkaar.

Mix de kwark met de eieren tot een gladde massa, voeg de honing toe en roer door.
Vervolgens voeg de ingrediënten bij elkaar en mix tot alles goed is verdeeld.

Het is een plakkerige massa!

Leg de koekjes op een vel bakpapier. Bak ze ongeveer 15 a 20 minuten.

Heerlijk bij een kopje koffie en smullen maar.

 

Volkoren koekjes

 

Calorieën per volkoren koekje

+- 13 koekjes
Per koekje: 122kcal
Koolhydraten: 17gr
Vetten: 2gr
Eiwitten: 6,7 gr

 

Waarom volkoren producten belangrijk zijn?

Volkorenproducten worden niet door iedereen gewaardeerd. In de loop der jaren is de populariteit afgenomen en wordt brood tegenwoordig aangeduid als dik maker. Terwijl dit natuurlijk niet zo is. Je komt aan door een energie overschot aan calorieën, en niet door het eten van specifieke producten. Maar terug naar waarom volkoren producten belangrijk zijn. 

 

Het eten van 90 gram volkorenproducten per dag verlaagt de kans op hart- en vaatziektes, diabetes type 2 en de kans op darmkanker. Volgens wetenschappers zit de verklaring in de veelheid aan bioactieve stoffen in volkorengranen. Deze kunnen gunstige effecten hebben op oxidatieve stress, ontstekingen, vasculaire reactiviteit, bloedstolling en insulinegevoeligheid. Daarnaast spelen oplosbare vezels als bèta-glucanen, vitamine E en de essentiële aminozuren arginine en lysine een rol bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Ook bevatten volkorengranen antioxidanten, die het risico op hartziekten kunnen verlagen. In dit artikel kun je een uitgebreid overzicht lezen van de gezondheidsvoordelen en bijbehorende bronnen.

 

Ben jij klaar voor de begeleiding die jij verdient?

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp

DE LAATSTE POSTS

Ontvang de laatste updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Bruikbare tips waar jij iets mee kan. 

Gerelateerde posts

Pindakaasbrood met extra eiwit.

Bananenbrood kennen we allemaal. Maar pindakaasbrood? Ik ben een echte pindabaas. Ik zag een recept voorbij komen van pindakaasbrood en ik dacht: Dat kan lekkerder,

Een heerlijke gezonde kip kapsalon!

Gezonde kapsalon

Deze heerlijke zelfgemaakte kip kapsalon past perfect binnen een gezond voedingspatroon. De combinatie van kip, groente, zoete aardappelen en een heerlijke saus maken het erg smakelijk!  

Brownie

Een eiwitrijke snack, met chocolade! Chocolade, er zijn maar weinig mensen die het niet lekker vinden. Voor dit recept heb ik cacaopoeder gebruikt, maar ook

Ben jij klaar voor de begeleiding die jij verdient?