Gezonde volkoren koekjes

Trek in lekkere  koekjes bij de koffie? Zeker! Deze healthy snack stilt de trek en past perfect binnen een gezond voedingspatroon.

 

INGREDIËNTEN

150gr havervlokken
2 eieren
150gr kwark
Bakpoeder
150gr tarwe volkoren meel
Honing
Eiwitpoeder
Kaneel
Pure chocolade
Snufje zout

 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 170gr.

Meng alle droge ingrediënten door elkaar.

Mix de kwark met de eieren tot een gladde massa, voeg de honing toe en roer door.
Vervolgens voeg de ingrediënten bij elkaar en mix tot alles goed is verdeeld.

Het is een plakkerige massa!

Leg de koekjes op een vel bakpapier. Bak ze ongeveer 15 a 20 minuten.

Heerlijk bij een kopje koffie en smullen maar.

 

Volkoren koekjes

 

Calorieën per volkoren koekje

+- 13 koekjes
Per koekje: 122kcal
Koolhydraten: 17gr
Vetten: 2gr
Eiwitten: 6,7 gr

 

Waarom volkoren producten belangrijk zijn?

Volkorenproducten worden niet door iedereen gewaardeerd. In de loop der jaren is de populariteit afgenomen en wordt brood tegenwoordig aangeduid als dik maker. Terwijl dit natuurlijk niet zo is. Je komt aan door een energie overschot aan calorieën, en niet door het eten van specifieke producten. Maar terug naar waarom volkoren producten belangrijk zijn. 

 

Het eten van 90 gram volkorenproducten per dag verlaagt de kans op hart- en vaatziektes, diabetes type 2 en de kans op darmkanker. Volgens wetenschappers zit de verklaring in de veelheid aan bioactieve stoffen in volkorengranen. Deze kunnen gunstige effecten hebben op oxidatieve stress, ontstekingen, vasculaire reactiviteit, bloedstolling en insulinegevoeligheid. Daarnaast spelen oplosbare vezels als bèta-glucanen, vitamine E en de essentiële aminozuren arginine en lysine een rol bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Ook bevatten volkorengranen antioxidanten, die het risico op hartziekten kunnen verlagen. In dit artikel kun je een uitgebreid overzicht lezen van de gezondheidsvoordelen en bijbehorende bronnen.

 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *