fbpx Skip to content

Waarom hebben we wél koolhydraten nodig?

Koolhydraten behoren tot de macronutriënten die we simpelweg nodig hebben om te leven. Je hebt verteerbare en onverteerbare koolhydraten. De functies van deze twee koolhydraten zijn anders. Verteerbare koolhydraten kan het lichaam gebruiken als energiebron. Niet verteerbare koolhydraten zijn voedingsvezels. Deze kan het lichaam niet opnemen. Dit is dus geen energiebron, maar wel erg belangrijk voor een goede darmwerking.

 

Koolhydraten geven je lichaam energie. Het is de ‘benzine’ die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Koolhydraten worden verteerd en omgezet naar glucose. Deze glucose wordt gebruikt door ons lijf om het brandstofmolecuul te maken. Dat molecuul heeft ons lichaam nodig om dagelijkse taken uit te kunnen voeren.

 

Koolhydraatrijke producten bevatten doorgaans veel vezels. Vezels zijn plantaardige stoffen die weinig calorieën bevatten maar wel veel water opnemen en er dus voor zorgen dat we een verzadigd gevoel hebben na een maaltijd. Ook zijn vezelrijke producten vaak laag in calorieën omdat deze geen toegevoegde suikers en vetten bevatten.

 

Naast het verzadigd gevoel na een vezelrijke maaltijd hebben vezels ook een positief effect op onze stoelgang. Vezels nemen vocht op en zorgen voor meer volume in de ontlasting waardoor het soepeler wordt.

 

Zo blijkt dus dat koolhydraten géén dikmakers zijn en ons lichaam deze voedingsstoffen nodig heeft. Het eten van voldoende groente en fruit verlaagd de kans op hart- en vaatziekten.

 

De koolhydraatarme diëten kun je dus achterwege laten. Begin ‘gewoon’ met gezond eten. Meer groente en fruit, peulvruchten, volkorenproducten en minder koek, snoep en chips.

Ben jij klaar voor de begeleiding die jij verdient?

Share:

DE LAATSTE POSTS

Gerelateerde posts

Gembershotjes

Gembershotjes, een goede start van elke ochtend, passend in een gezond voedingspatroon. Waar is het onder andere goed voor? het werkt ontstekingsremmend verbetert de doorbloeding.

Lunch wrap.

Voor dit gerecht heb ik een volkoren wrap gebruikt. In volkoren wraps zitten meer vezels en in de wraps van de Aldi zitten ook nog

Eiwitrijke ontbijt muffins

Muffins! Zondag bakdag? En daar de rest van de week van kunnen profiteren. Deze ontbijtmuffins zijn een bron van vezels en eiwitten. En nog lekker

taartontbijt

Taartontbijt. Onze sporter Jacyntha kwam met het ultieme kwarktaart ontbijt! Dus dit recept is mede te danken aan haar! Ontbijt hoeft niet saai te zijn,

Wacht niet langer met uitstellen. Wij zijn altijd in voor een bak koffie om te kijken of wij kunnen helpen.