Skip to content

Waarom hebben we wél koolhydraten nodig?

Koolhydraten behoren tot de macronutriënten die we simpelweg nodig hebben om te leven. Je hebt verteerbare en onverteerbare koolhydraten. De functies van deze twee koolhydraten zijn anders. Verteerbare koolhydraten kan het lichaam gebruiken als energiebron. Niet verteerbare koolhydraten zijn voedingsvezels. Deze kan het lichaam niet opnemen. Dit is dus geen energiebron, maar wel erg belangrijk voor een goede darmwerking.

 

Koolhydraten geven je lichaam energie. Het is de ‘benzine’ die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Koolhydraten worden verteerd en omgezet naar glucose. Deze glucose wordt gebruikt door ons lijf om het brandstofmolecuul te maken. Dat molecuul heeft ons lichaam nodig om dagelijkse taken uit te kunnen voeren.

 

Koolhydraatrijke producten bevatten doorgaans veel vezels. Vezels zijn plantaardige stoffen die weinig calorieën bevatten maar wel veel water opnemen en er dus voor zorgen dat we een verzadigd gevoel hebben na een maaltijd. Ook zijn vezelrijke producten vaak laag in calorieën omdat deze geen toegevoegde suikers en vetten bevatten.

 

Naast het verzadigd gevoel na een vezelrijke maaltijd hebben vezels ook een positief effect op onze stoelgang. Vezels nemen vocht op en zorgen voor meer volume in de ontlasting waardoor het soepeler wordt.

 

Zo blijkt dus dat koolhydraten géén dikmakers zijn en ons lichaam deze voedingsstoffen nodig heeft. Het eten van voldoende groente en fruit verlaagd de kans op hart- en vaatziekten.

 

De koolhydraatarme diëten kun je dus achterwege laten. Begin ‘gewoon’ met gezond eten. Meer groente en fruit, peulvruchten, volkorenproducten en minder koek, snoep en chips.

Ben jij klaar voor de begeleiding die jij verdient?

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp

DE LAATSTE POSTS

Tonijnburger

Superlekker en vooral supermakkelijk! Ideaal voor een eiwitrijke lunch, pre

Gerelateerde posts

Rabarbertaart

Rabarbertaart met dadelspeltbodem   Het is weer rabarbertijd! Rabarber is een wat zuurdere groente die naar mate het seizoen vordert, alleen maar zuurder wordt. Voor

Oefeningen voor de knie

Knie Een veel voorkomend patroon is dat de knieën naar binnen gaan tijdens de squat. Dit is veel al zo bij de dames. Om blessures

Het verhaal van Merle

Het begin Ongeveer 5 jaar geleden ben ik het afval avontuur begonnen. In eerste instantie met de hulp van Luno en later ook door de

Oranjetompouce

Koningsdag recept: Tompouce maar dan net even anders. Tompoucen kunnen niet uitblijven op Koningsdag. Als je uit Culemborg komt, ken je de tompoucen van Verhallen

Ben jij klaar voor de begeleiding die jij verdient?